bloggenjosse

SkinnyBitch besöker mormor

Kategori: Allmänt

Alltid lika trevligt! Eftersom jag åker snart (nu fyra dagar kvar, herrejösses, måste ta tummen ur röven och pallra mig till att fixa det sista!!) så håller jag på att ta typ Farväl av alla. Hade tex melodimyskväll med Carro, Carro och Jossan i lördags, ska meeta upp Ullis och Camilla imorrn och sen förhoppningsvis Emma i dagarna, morfar i förrgår och tja mormor idag. Egentligen borde jag rimligtvis ta livet av mig precis innan hemfärd, känns lite snöpligt att säga världens hejdå och sen direkt komma hem igen (tre mån går fort) (gud så drastisk jag ska vara jämt).

I vilket fall. Kan ta bilresandet en annan gång, men jag körde iaf själv till mormor från mammas jobb på söder. Gick bra. Kom in till mormors lägenhet. Gick också bra.

Dom höll precis på att äta frukost. Som alla kanske vet är mormors och farmorsbesök det typ svåraste man kan göra när man som jag går på tex knäckebrödsdiet. Fyfan. Jag kommer in till deras kök, hungrig förstås som vanligt även fast jag smällt i mig gröt innan. Men här. Ingen torftig havregrynsgröt med smuliga russin och torra aprikoser inte! Här fanns rykande varma brötchen (minbaguetter), skorpor, sylter i alla kulörer (bara jordgubb och plommon visserligen), oboy (OBOY!! PÅ ÄKTA PULVER) och massa annat som jag glömt bara för att ögonen gick i typ kors för alla godsaker.
"ska du ha?" trugar mormor och genast sätter Den Stora Prövningen igång.
"åh, äh, eh, har precis ätit frukost..." mumlar jag väldigt obestämt medan jag får hejda min hand från att slita åt mig en varm brötch gjord på massa feta kolhydrater och socker och kalorier och allt sånt härligt.
Hejdar mig vid en kopp oboy. Phu. Kom rätt lindrigt undan. Under tiden berättar mormor menyn för dagen.
"Soppa, och sedan gräddar vi våfflor till, det gillar du va?"
Jag dör.

Sedan får jag briljera mina körkunskaper till Skärholmen C (eller jaja SKHLM som dom stoltserar med) och nervös som mormor är i passagerarsätet blir hon typ uppkörningstant ("efter rondellen, tag höger och sedan vänster i andra avfarten") men hon sa efteråt att jag körde så fint och säkert och lugnt så! Vi går runt i affärer(jag försöker tappert jogga på stället för att få bort några oboykalorier), dock varar shoppingrundan i ca 15 minuter så så många oboykoppar hinner jag inte få bort. Vi går in på LIDL istället. Alla fetas mecka.

På riktigt! Så fort man kommer in: TRE ENERGIBARS, CHOKLADSMAK 10 kr!! eller CHOKLADKAKA 5 KR eller FEM KEXCHOKLAD 10 KR osv. Mormor stannar direkt när hon ser min blick dras som en magnet till snaskhyllan, "vill du ha lite choklad..?"
"Nej!" säger jag bestämt och traskar vidare medan jag i tanken frossar vitt bröd och hallonbåtar. Jag råkar dock stanna lite för länge vid kexhyllan och typ bara stirra på priserna så mormor får ropa på mig två gånger för att jag ska reagera.

Resten av lidlfärden går tackochlov snabbt. Det kryper lite i skinnet när jag ser läckerheterna kombinerat med de låga priserna, men som tur är har man inga pengar.

Vi åker hem till mormor igen. Jag följer glatt med på hundpromenad i hopp om att bränna något men mormor tycker vi tar den korta rundan idag. Fan.

Jag har sedan hunnit bli hungrig från min frulle, så vi gör mat och det tar inte lång tid förrän våfflorna ligger rykande heta på tallrikarna. Helvetes helvete! Jag tar trumpet lite sockerkorn på min. Mormor ser lite sorgset på mig.
"och jag som vispade grädde till.."
Då orkade jag inte mer. Screw this! Fan! Tar det när jag kommer hem!
"Lite grädde skulle vara gott!"

Sedan vid tre ska vi förstås fika. Fika efter våfflor! På en tisdag?? Mormor har köpt chokladbiskvi (gaah) BARA för att jag kom dit, och vi skulle fira att jag fått körkort och allt. Självklart ska jag äta en chokladbiskvi. Matdagen är väl ändå åt helvete.
"Eller du kanske tänker på vikten" undrar mormor.
"Hm" säger jag.

Nu ska jag gå och spy lite. Kisskisss from SkinnyBitch

Kommentarer

  • Carro säger:

    Man går inte upp i vikt av grädde! Tvärtom! Att äta mat med mycket fett och undvika, speciellt snabba, kolhydrater håller blodsockret på en jämn nivå. Mat med mycket kolhydrater gör däremot att insulinproduktionen i kroppen ökar eftersom blocksockret höjs. Insulin försvårar fettförbränning och därför leder en kost med hög kolhydratinnehåll lättare till övervikt. Många förespråkar att på grund av det faktum att fett innehåller fler kalorier per gram så gör det en fettrik kost att man går upp i vikt. Men fett håller en mätt längre till skillnad från kolhydrater som gör att man ofta snabbt blir hungrig igen. Läs om LCHF: http://www.lchf.se/Startsida/Viktminskning.aspx Mycket effektivare än knäckebröd! :P

    2011-02-17 | 09:57:34
  • sarah säger:

    josse, du gör mig orolig! satsa på konditionen ist och skit i vad du äter, att bli skinnybitch gör dig inte lycklig!!

    2011-02-19 | 18:27:25

Kommentera inlägget här: