bloggenjosse

Tur i oturen..!

Kategori: Allmänt

Nu kommer en lång historia som är heeelt sann... :p

Dag 1
Det hela började med att jag åkte hem från min roddträning i tisdags kväll (igår, 15/4-08). Jag cyklade. När jag cyklar brukar jag inte ha hjälm, otroligt korkat jag vet, men iaf. Idag hade jag dessutom en påse och min väska på styret. Jag hade inte hunnit cykla långt förrän jag var nästan framme vid ett övergångsställe. En motorcykel var på väg över, men den saktade in eftersom den såg mig(tur det...). Jag fortsatte då i samma höga fart över vägen. Trodde jag.

Precis vid kanten av trottoar/övergångsställe så åker min påse in i framhjulet, vilket gör att hela cykeln tvärnitar. Jag hinner knappt reagera, men jag flyger över cykeln ner i marken och landar rakt på hakspetsen. Redan någon sekund efter känner jag hur i h*lvetes ont jag har i käken, hakan känner jag knappt av. Motorcykel-gubben är snabbt framme och hjälper mig upp. En smärre kö av bilar har bildats, så han hjälper mig åt sidan samtidigt som en kvinna från en bil kommer fram. Jag får skjuts hem av henne och hennes man. Jag gråter ingenting, utan är bara väldigt chockad samtidigt som det nu bränner från hakan och strålar av smärta i käken när jag rör munnen.

När jag kommer hem är mamma lyckligtvis hemma. Min brorsa hämtar min cykel där jag lämnade den(olåst, den kom hem iaf) och pappa kommer senare med bilen. Jag och mamma åker då straight to the Danderydska Hospitalet och akuten. Där får jag direkt lägga mig på en säng och vila, med en filt. En sköterska tittar på hakan och säger att "det ser fint ut". Därefter får jag ligga på sängen i ett hörn av korridoren, med mamma som vankar av och an brevid. Jag sover lite då och då, men kan knappt ligga ner så jag är i en sittande ställning. Massor av patienter finns runt omkring samtidigt som doktorer och sköterskor hjälper alla. Utom mig.

Mamma och jag väntar i fyra timmar till vi får någon hjälp, och då är klockan halv tolv. En läkare och sköterska rullar in mig i ett rum och ska då sy hakan. För er som inte vet är jag otroligt spruträdd vid munnen eftersom jag dragit ut 13 tänder, skurit upp tandköttet och borrat fem gånger. Så det tog ett tag innan dom fick komma nära munnen med sprutan, och jag fick vara i en sittande ställning då det gjorde så ont i min käke. Sprutan är jättehemsk, jag skriker och håller på men till slut är jag bedövad vid hakan. Doktorn skämtar och har sig medan jag sitter darrandes och kniper ihop mun och ögon (ingen, ingen ingen ska få komma in i munnen!! tänker jag).  Sedan syr hon (ganska snabbt, kunde gått snabbare) ihop jacket i hakan som var så fint, men inte tillräckligt fint för att vara synligt, för jag får ett stort plåster (superfin, med en blodfläck som dekorerar härligheten) rakt på hakan. Totalt blev det tre stygn.

Sedan får jag ytterligare smärtstillande, och doktorn går igenom min käke(vänster sida) som är väldigt svullen. Jag kan varken gapa stort, stänga munnen ordentligt eller bita ihop ordentligt. Eller röra på käken heller för den delen. Hon vill att jag ska röntgas, så hon säger att jag ska få komma tillbaka nästa dag för att röntgas. Men sedan får hon ett meddelande om att jag kan röntgas på direkten. Så jag knallar upp med mamma till plan någonting och får ligga på en sorts bår, medan jag ska åka igenom en sorts stor fet ring. Inte helt otippat förs tankarna till scenen i Finding Nemo/Hitta Nemo där lille Nemo ska "swim through the ring of firee!!" bara det att jag ska åka igenom en maskinring. Efter röntgen får jag äntligen åka hem, klockan är nu kvart över tolv. Hemma ska jag precis duscha då vi får ett samtal om att vi måste åka tillbaka, dom vill ta en bild på huvudet igen!

Så det är bara att klä på sig och åka till röntgenavdelningen igen. Där får jag upprepa samma ring-procedur och sedan åka hem. Sedan lägger jag mig försiktigt och sover sött. På natten vaknar jag inte, tack och lov, däremot så drömmer jag någon weird dröm om någon som ser ut som Enrique Iglesias. *Brr*. Säkert någon biverkning av olyckan, antar jag.

Dag 2
Vaknade av att min kära lillasyster ger mig sitt leksaksbandage (vid åtta-tiden), som jag enligt henne ska ha på hakan. Gullis. Somnar om helt fräckt till klockan tolv ungefär, då jag behagar att kliva upp. Äter frukost som består av varm choklad och yogurt. Mamma har fått ett telefonsamtal från sjukhuset där det visar sig att jag har en fraktur på käken. Färden går till Karolinska Sjukhuset, och jag får efter lång väntan komma till en kirurgdoktor (omg). Han visar mig en digital röntgenbild på mig i skelettversion. Verkligen nice att se mig som mrs skelettoman. Jag får se frakturen, och det ser väl...trevligt ut. Han skickar iallafall mig och mamma vidare till en tandläkare på samma sjukhus som ska fixa käken. Jag behöver alltså inte opereras!! :D

Annat väntrum, något plan upp, samma väntan. Kommer tillslut in till tandläkaren som tittar i min mun och nickar och tittar. Han frågar mig, och jag svarar knaggligt, jag kan knappt prata eftersom jag inte ska röra käken så mycket. Han säger att han vill att man fäster knappar på tänderna i överkäken, så att man kan sätta gummisnoddar till min tandställning på underkäken. Detta gör att käkarna dras ihop och kommer att fixeras och läka sig självt. Det låter ju bra. Förutom en nackdel. Jag kommer inte kunna prata. Imorrn kommer ju mina utbytesstudenter och typ det enda jag ska göra med dom är ju att prata! Önskar att jag lärt mig buktaleri. Fast i och för sig hade jag ju låtit värre än Skurt då. På engelska.

Tandläkaren ringer till Eastmaninstitutet där jag går, och bokar in mig. Han säger massa saker jag har, i koder som till exempel: "Det är bra att fixera mybelos shomeika och i samma veva kanske använda sig av troliska" typ. Så dit ska jag imorgon torsdag. Han berättar vidare att jag inte får prata för mycket (tack) inte äta vanlig mat utan bara flytande. Och dricka tre liter/dag (flytande mat ingår där) plus inte idrotta/rida på ett par veckor (heja mitt idrottsbetyg). Sedan köper mamma och jag flytande mat till mig, sen åker jag hem. Och nu sitter jag här.

Så alltså ska jag fixa käken imorgon, men jag tänkte gå i skolan på morgonen, bara jag vaknar i tid så jag inte behöver springa till bussen! Sedan kommer ju mina utbytare som är förvarnade(iaf 50% av dom, ska smsa den andra halvan). Hoppas det går bra imorgon. Färsk rapportering utlovas.

Mina totala skador:
- Jack i hakan(vet ej hur stort), sytt med tre stygn
- Käkfraktur med skador på tre ställen varav en lös benbit, dessutom har käken rubbats ur sin plats(typ)
- Stor uppsvullnad på handen
- Uppskrapad axel samt nån sorts skada där

Requestat från en av mina kusiner;

"Hjälma bör man, annars dör man"

Kommentarer

  • Lovisa säger:

    Herregud, vilken vardagsdramatik! Hoppas det gick bra på provet idag :)

    2008-04-17 | 17:47:21
  • emma, the owner säger:

    Haha, mitt uttryck! ;D

    2008-04-19 | 21:47:46
    Bloggadress: http://emahh.blogg.se

Kommentera inlägget här: