bloggenjosse

Barnvakt idag igen

Kategori: Allmänt

Idag var jag hos samma tvillingar som jag berättat om förut, tror jag. Vi kan kalla dem för P och L. Jag kom dit vid halv sjutiden och var där sedan fram till typ klockan 21.10. Efter att föräldrarna åkt var de lite ledsna (de är typ två-tre år) men jag förde raskt deras uppmärksamhet på någon bok, och därefter var de ganska glada faktiskt. Klockan halv åtta skulle de få välling, och klockan åtta skulle de sova. Klockan tio i åtta kom jag på att det varit vällingtajm, så jag började mixa ihop vatten och pulver, medan jag utförligt förklarade vad jag gjorde med min töntigaste röst:
" Kolla, det här blir extra smaskig välling, eftersom det här är Josses specialare!"
" Pappa välling" blev den hårda domen. 
Nu ville P inte ha välling, utan vatten och L hängde på henne. Okej, jag är inte omöjlig tänkte jag och ställde "Josses specialare" åt sidan. Därefter kände jag hur idoltimman hägrade, och jag ville gärna få barna i säng, så jag började föra över vår konversation på "läggdags" och "säng". L började hulka något om "Pappa stol" medan underläppen darrade oroväckande.

Uppe i sängkammaren grät L riktigt ordentligt. Jag kände hur jag skulle få ett nervöst sammanbrott, speciellt ifall P började gråta hon också. Efter flera böcker och dåliga skämt från min sida satt L fortfarande högröd i ansiktet och grät så tårarna sprutade. Jag nynnade och vyssade henne medan jag bad att hon skulle trötta ut sig själv. Sedan hämtade jag nerifrån en nalle till P. Barnen satt i min famn då i soffan och grät, då L kröp upp i min famn, la sig med huvudet på min axel och fingrade på sin nalle samtidigt som hon hulkade och snyftade. Jag började nynna på "Sov i ro" som jag sjungit en miljard gånger för min lillasyster när hon var liten. Och det gav resultat! L började gråta mindre och lät bara väldigt utmattad. P satte sig på hennes fot, och L började gråta igen. Då satte jag P intill mig och så vaggade jag båda samtidigt. När jag märkte att faktiskt bägge sov blev jag så lycklig att jag sjöng en falsk ton. Fast de vaknade inte.

Så kom då det svåra. Att få upp de båda i spjälsängarna utan att de vaknade. Jag lämnade P i soffan medan jag nynnade för L och la henne försiktigt i sängen. Hon började låta lite men jag nynnade bara högre och liksom fejdade away så att hon skulle somna. Sen hämtade jag P som var lättare att lägga. Så var de i säng-sovandes! Och pappan skulle komma om tio minuter så jag såg de sista fem minutrarna på idol.

För detta fick jag 180 kronor. Jag ska köpa nåt av det som jag inte köpte igår.

Kommentarer

  • Sarah säger:

    Läses som en stockholms kis:

    En handväska för 180 kroneeer, tji san fick du! Ne man skulle ta o joxa med trasan lite, höhö.

    2008-09-04 | 22:13:24
    Bloggadress: http://saganomsarah.blogg.se/
  • (you know who I am haha) säger:

    Oj jäklar, vad jobbigt... hmmm..

    2008-09-06 | 19:15:46

Kommentera inlägget här: