bloggenjosse

Selman kvar!

Kategori: Allmänt

Läste på Aftonbladet att dom precis beslutat högt ovanför våra huvuden vilka pengar som ska bytas ut; Man ska införa 200-sedel, 2-krona och 20-lappen är kvar! Känns ju bra! Jag älskar att ha en tjuga i plånboken, en tjuga räcker alltid till något, den är fin och Selma ser så glad och trevlig ut. Jag känner mig typ rik av att ha en tjuga i plånboken!


Selman är kvar! Tjihu!

Vad som försvinner är väl femtioöringen, det där lilla myntet som bara är ivägen. Jag kan väl tänka mig att den är bra för småkostnader, men det är ju bara en godisbit som kan kosta 50 öre typ. Annars är det jätteirriterande när något kostar 66.50, och man betalar kanske en hundring så får man en till sabla 50öring som tillslut bara hamnar i en RödaKorset-bössa när plånboken blir för tung.

Frågan är bara vilka motiv det blir på de nya valörerna; någon känd svensk från 1900-talet blir det i alla fall. Med tanke på Selmas trygga 20a känns det kanske mysigt med Astrid Lindgen på något mynt eller någon sedel? Och på baksidan finns Emil och Pippi och alla dom där. Jag tänkte på August Strindberg, men han ser ju rätt läskig ut. Eventuellt kan man kanske leva med det eftersom han är en sådan inflytelserik författare. Andra kända och bra är väl Alfred Nobel, eller Greta Garbo kanske. Åh Greta Garbo tycker jag nog förresten! Det skulle bli awesome och alla skulle komma till Sverige bara för att få känna på Garbosedeln. En ny turistattraktion är född! (ni vet vem ni skickar creden till)


200-kronorssedeln om jag får bestämma (fast tänk er den lite mer genomarbetad:p)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: