bloggenjosse

Das Hitler

Kategori: Allmänt

Prov om andra världskriget imorrn. Så jag blev så himla intresserad av att ta reda på mer om Hitler. Jag började med att kolla på youtubeklipp, och jösses i min låda vad den mannen kunde tala! Den lilla mustaschen vippade av iver när han klämde i från tårna allt blaha som den tyska befolkningen tyvärr trodde på. Jag vet varför. Det var hög arbetslöshet i Tyskland, ekonomin var sämst (under hyperinflationen 1923 var 1 dollar lika mycket som 4.2 miljarder mark) och det var allmänt kaos eftersom man hade den stora skulden från första världskriget att betala. Lika bra man startar ett nytt världskrig då tänkte väl Hitler.

Jag undrar i alla fall lite om hur han var som person, hur bövlen han pallade att vara så ond? Sedan läste jag att vissa tror att han inte alls visste om att förintelsen skedde. Det tycker jag känns lite att ta i. Jag menar, man måste väl ändå känna till att den hände? Sedan tror jag säkert att han inte höll i alla trådar men jag tror definitivt att det var hans ursprungsplan att försöka utplåna såna han inte gillade, typ judar (fast jag läste också att hans mammas judiska läkare fick särskilt beskydd så han kunde emigrera till USA). Det stod på wikipedia att han vissa gånger var blyg och trevlig men andra att han var grälsjuk och obehärskad med en hypnotisk karisma.

Sen under tidiga 40-talet när nederlagen började strömma in blev han förstås psykiskt sjuk och sa till exempel att det tyska folket inte visade tillräcklig vilja att vinna kriget och därför beordrade han total fysisk ödeläggelse av Tyskland. Det var ju ingen som följde orden, lyckligtvis kanske man ska säga. Sen tog han självmord med sin älskarinna Eva Braun, en anledning var att han till varje pris inte ville bli tillfångatagen levande vilket jag kan fatta själv. Heter man Adolf Hitler kan ju inte det vara så kul.


Das Hitler

Bra sätt att plugga på ju! Nu ska jag läsa vidare.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: