bloggenjosse

fröken i kort kjol

Kategori: Allmänt

Höh phö! Har ju slöat runt i x antal veckor nu så den här dagen blev ett rejält uppvaknande för min del! Ni får givetvis veta allt, exklusivt. Snaskiga detaljer får man dock bara veta i personligt möte, tror dock inte jag har några här för den här gången. All or nothing!

MORGON
Jag drönade alltså iväg till skolan jag skulle jobba på. Shit vad nervös jag blev innan! Fick nycklar etc till musiksalen (musik var första lektionen), samt lite handfattiga anteckningar från läraren som meddelade att barna i slutet av lektionen kunde spela lite trummor men att jag "som kan spela" kunde köra några låtar med dem eller titta i vikariepärmen för idéer. Vikariepärmen sög, insåg jag en minut innan lektionen började. Det var en bild på en gitarr och en tipsfråga under: "vad är det här för intstrument?"

De första barnen var en fyra, och de kom inklampandes i musiksalen och satte igång ett konstant vrål som skulle ringa mig i öronen lektionen ut. Det roliga i situationen var att till min absolut första lektion som lärarvikarie kommer en jävla mamma och ska sitta där och titta på av någon anledning. Fan. Vad skulle min lektion handla om nu igen?

Kommer mest ihåg fjärdeklassarlektionen som ett försök att tysta ner dem. Jag försökte spela något på pianot så de kunde sjunga till (de ville sjunga Just the way you are, Bruno Mars är tydligen populär i den skolan. Hittade inga ackord till den så jag drog fram "Från och med du" på måfå i all panik och försökte hitta rätta ackorden. Hm. Hur spelade man Fm nu igen på piano? Efter typ fem minuters klonkande som ackompanjerade fyrornas vilda vrål gav jag upp och meddelade de barn som ändå var tysta att vi skulle köra musiklek istället.

När jag hade håltimma till nästa lektion passade jag på att öka karmapoäng i skolan genom att vara resurslärare på en geografilektion! Det var en fyra det med men jävlar i min låda vad tysta de var! Jag djupstuderade lärarens utlärningsmetoder och försökte komma ihåg hur hon gjorde.

Nästa klass var en Advanced english-femma. Det var typ sju barn, jättesöta allihopa och alla var tydligen väldigt bra på engelska av någon anledning. Åh, lätt skönaste lektionen! Satt runt ett bord och diskuterade lite vad som helst och jag njöt av att kunna mest engelska, och barnen var urgulliga och nån kom från London, en från Irland, en hade amerikanska släktingar och några hade utländska barnflickor osv. Dom var så söööta! Well, lyckan var kort för sen var det lunch. Skollunch.

Och det var fiskpanetter. FÖRSTÅS. Alltid på en tisdag. Fan också. Jag vräkte ändå på med mat på tallriken för Ullis sa att man såg läraraktig ut då, vilket jag också observerat genom mina skoldar. Sen satt jag och petade i maten och pratade med killarna i den klass jag resursåt med. Haha ja, jag var resurslärare under skollunchen. So sassy. I alla fall så gled vi in på skräckfilmer sedan jag flashat min Stephen King-bok, och ännu en gång var jag tvungen att påminna mig om att de bara var 12 så jag kunde inte göra hur mycket reklam som helst för Exorcisten och The Ring, annars skulle jag väl få arga föräldrar på mig. När jag babblade på om mina favoriter började deras ansikten blekna en aning.

Woh sista lektionen sen! En sexa, och dom här skulle spela Just the way you are (förstås) på GITARR. Jag kan bara lätta G på gitarr i princip. Senare fick jag veta att det lätta G jag kan tydligen är "superlätta G" eftersom "lätta G" är svårare än min variant. Så jag satt minutrarna innan de började och hårdtränade låteländet på en ostämd gitarr som jag inte kunde stämma för jag kan bara stämma fioler i princip. Vi körde låten ett par gånger sen i hela klassen, och haha det var lite awkward när vi skulle köra den första gången.
"Vi måste ha bakgrundsmusik! Sätt på spotify!" vrålade barnen åt mig
Datorn var på, jag masade mig dit. Skulle precis logga in mig då jag pausade på joziecooln.... hmmm. Mitt användarnamn är ju inte så professionellt. Jag gick snabbt in på youtube istället som datorn inte kunde spela upp pga något flashproblem. Efter lite funderingar fram och tillbaka (tre killar satt nyfiket bakom mig och tittade vad jag gjorde medan resten av klassen var hårdrock och typ kraschade gitarrer) loggade jag snabbt in mig på spotify ändå som joziecoolnsexy så att vi kunde köra lektionen.

Sen efter alla ansträngningar (spotify, barnen ville att jag skulle stämma deras gitarrer; jag började mumla något och tittade åt ett annat håll, diverse ackordbekymmer och förstås bråk och vrål lite härochvar) ville barnen "värma upp" med Rolling in the deep.
"Värma upp? Med DEN??" utbrast jag, jag har kört den många gånger under mina ensamma sångsessioner hemma och den låten är för tusan hakar en låt man definitivt kör EFTER man är uppvärmd.
Så vi gjorde det ändå, sen lyckades jag även klämma in en musiklek efter det. Under lektionens gång var jag även 98% säker på att minst två av killarna halvraggade genom att typ vifta med ögonbrynen, hehe. Små lamm (Guds lamm förstås). Kom tillbaka om ett par år!

Sen var jag klar som lärare. Och hade lite värre hosta än på morgonen.

EFTERMIDDAG
Haha jag är inte klar.. damn vad jag skriver långt jämt! Ska sluta med det. I vilket fall åkte jag hem, huset var låst, jag dampade, hittade reservnyckel, kunde komma in och äta något snabbt som ersatte fiskpanettseländet, cyklade fort till Freddies skola, hämtade fyra små bitchezz och tog med dem till deras musikalträning inne i stan. Lämnade av dem och sen åkte jag hem.

När jag kom hem kom jag på att jag måste ringa eventpersonalgrejen för att jag skulle ha "telefonintervju" IGEN. Ringde, hon snackade och ojojoj alltså nästa fredag. Kommer ha så mycket att göra! Jag är ju köransvarig så jag ska ut till Akalla och hämta kylbilen (som tydligen är modell större, får be till käre Gud att jag inte kör sönder den) och lämna den 0700 på måndag morgon, sen samma visa åter veckan därpå. Däremellan ska jag leka blomsterflicka och först packa (alltså i små fina påsar och alla måste ha rosett på sig osv) 10 000 sample-ex av margarin och på lördagen dela ut 4000. Sen har jag fått femtio extra lappar nu med hundra förmaningar samt fakta om företaget bakom det jag delar ut som jag ska kunna svara på plus att utsända från både företaget samt företaget som äger företaget kommer bevaka oss. Hm. Det läskigaste är nog trots allt kylbilen.

Nu ska jag laga mat. Men jag är bäck to work!!


Borde hyra in Freddan som blomsterflicka istället. Hon har looken lite mer än jag.

Kommentarer

  • Sofia säger:

    "Jag vräkte ändå på med mat på tallriken för Ullis sa att man såg läraraktig ut då, vilket jag också observerat genom mina skoldar."



    Hahahahaha FÖR sant <3

    2011-09-13 | 20:17:50
    Bloggadress: http://greenshoes.blogg.se/

Kommentera inlägget här: