bloggenjosse

så går det när man ska fota lodjur

Kategori: Allmänt

Har ni hört debatten om Terje Helleso, den fuskande naturfotografen? Han har ju fotat en massa estetiska och rätt nytänkande naturbilder, mycket på lodjur de senaste åren då han uppenbarligen varit lyckosam nog att stöta på dessa annars så skygga kattdjur flera gånger under sina skogspromenader i Mullsjö där han bor. I perfekta ljusförhållanden och naturvyer också, tänka sig! I och med sin fotovinst på Naturvårdsverket år 2010 reagerade en jägare på hans många möten med lokatt och mårddjur i Mullsjö, vilket han skrev om i sin blogg. Det är få förunnat att en gång i sitt liv få komma så pass nära ett lodjur, och på bilden där Terje vann "Årets fotograf" hos naturvårdsverket är han så nära att det ser ut som att kattdjuret är hans tama kompis.  

Allt detta fick jag reda på via min nya source of wisdom, flashback, eftersom det var där en vild diskussion i slutet av augusti blossade upp mellan "experter" och amatörer inom ämnet fotografi. Man diskuterade blogginlägget, och länkade till bilder från Terjes arkiv. Även bildernas äkthet ifrågasattes, samt eventuellt grovt montagearbete i photoshop. För det såg ju inte riktigt rätt ut...den där solskensgläntan med ett litet mörkt lodjur mitt i. Någonting, typ det ickeexisterande ljuset på lodjuret, saknades.

Jag vet inte på vilket sätt Terje tillbakavisade kritiken via sin blogg/hemsida, eftersom han stängt den då jag klickade in på den. Där har han i vilket fall "välkomnat alla som vill titta på originalfilerna" och på något sätt förnekat att han gjort något fel.


Vinnarbilden, kolla in tassarna. Haha..







Flashbackdetektiverna är dock inga som ligger på latsidan, och den andra september hittades den första pusselbiten i det stora nystanet av lögner och ctrl+c-klickanden. En användare på flashback hittade nämligen originalbilden på ett lodjur som fanns INUTI en av Terjes bilder. Ju fler "stulna" bilder som hittades, desto fler anhängare till Terje tystnade och rösterna mot honom växte. I dagarna erkände Terje att han fuskat med sina lodjursbilder, han hade alltså googlat fram bilder som han sedan klippt ut och helt enkelt klistrat in! Ser man på ovanstående montage kan man förstå att hans bilder inte skulle kunnat hålla lögnen så länge till, kvalitetsmässigt sett...

Några bevis nedan..








Dessutom har det på flashback kommit upp en humortråd nu angående medlemmarnas bästa lodjursbilder.. den är underbar, ni måste kolla in den! Några av mina favoriter:

Citat:
Ursprungligen postat av C.O.T.N
Jag fotograferar mest gamla hus både exteriört och interiört. Var förra veckan i ett ödehus strax utanför Mullsjö. Plötsligt knackade det på fönstret och jag vände mig om och mötte detta motiv:

Haha den är ju underbar!!

Citat:
Ursprungligen postat av nahra
Hej, nu är det dags för mitt bidrag, jag var i Bohuslän's träsk för ungefär en vecka sedan och såklart hade jag med mig kameran (D3100). Klockan var ca. 10:33 när vi gav oss iväg.

Jag har inte Manipulerat bilden, eftersom TS frågade specifikt att inte manipulera / ändra på bilden. Det enda jag har lagt dit/tagit bort är "(c)copyright" (längst ner i vänstra hörnet)

Bilden innehåller b.l ormbunkar och djur (vill inte avslöja mer .)

Själv är jag mycket glad att jag tog med kameran, man vet ju aldrig när man stöker på något sådant här.



Hehe

I vilket fall förstår jag inte hur en som kallar sig fotograf kan öht komma på tanken att googla lodjursbilder som han sedan photoshopar in i sin bild och använder tex i tävlingar osv?? Det är en sak att göra extrem efterbehandling i photoshop vilket kan diskuteras hur rätt det är (i tävlingssammanhang tänker jag då), men att stjäla bilder är ju fotografens big-no no #1! Och ska man fuska på det sättet kan man väl ändå först se till att vara skicklig i photoshop, något Terje uppenbarligen inte var. Skämmes!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: