bloggenjosse

dear diary

Kategori: Allmänt

Hur länge har jag egentligen skrivit dagbok? Som de flesta vet skriver jag varje dag och är väldigt noga med det. Har ju börjat ett par gånger lite halvhjärtat när jag var i "dagboksåldern" mellan typ tio och tolv. 2005 fick jag en femårsdagbok av mormor och började då skriva från och med årsskiftet 05/06 och avslutade 2010/2011. Så stört lång tid när jag tänker på det! Igår blev jag lite nyfiken på vad jag skrev då med tanke på att jag pratade med sofia och ullis igår på vår underbara gitarrspel&sjungkväll om hur mycket man minns från högstadie/mellanstadieåren. Jag minns ju aldrig någonting och speciellt inte från just de åren. Och när jag läste dagboken förstod jag varför. Det hände ju förbövlen INGENTING. Haha! Ångrar som fan att jag inte skrev lite mer detaljerat, såhär skrev jag en av de första dagarna, typ 3 januari 2006:

3 januari 2006 Tisdag vecka 1 (med snirklig ful handstil)
Åkt skidor!
Soligt men kallt, -11grader
Snö på marken ca 66cm.

Alltså det är ju inte ens meningen att skriva något, jag fattar väl att jag åkt skidor då eftersom jag var i fjällen den veckan. Väderleksrapporten är ju mer utförlig än själva dagboksskrivandet!

Jag vill liksom läsa mer vad jag tänkte och vad jag gjorde, inte vad jag brukade göra varje dag!

Det halvt sorgliga mönstret fortsätter senare in på året;

8 mars 2006 onsdag vecka 10
Var i skolan, dagen gick snabbt! Väntade sen i Mörby på bussen till stallet.
Red Sahara, vi hoppade. Det gick...sådär. Jag vet egentligen inte.
-9grader svag bris mulet/halvklart KALLT! (blivande meteorolog hehe)

9 mars 2006 torsdag vecka 10
Var i skolan. Fick under franskan veta vem som ska komma hit till mig i maj!
En kille som heter Thinbad (?) [han hette Thibaut] Vet inte riktigt... var hemma sedan,
gjorde inget spec.
-12grader halvklart

Åh så boring!! Jag vill inte läsa om hur jag väntar på bussen till stallet!! Jag vill läsa mer om vad som hände (det SOM hände) och vad jag tänkte osv!!

Under sommaren blev jag lite mer utförlig i skrivandet och sen förbättrades det under de kommande åren förstås. När 5årsdagboken sen tog slut skrev jag 2011 i en ettårsdagbok jag fått i nian på en av praoplatserna. Hehe kommer ihåg när jag fick den. "Den här ska jag skriva i när jag är klar med min 5årsdagbok. Oj då är jag 19! Vad konstigt, undrar vad jag kommer göra då..." Mmm, nu har vi svaret! Kan jag läsa tillbaka i ibland när jag vill förfasas jag menar minnas.

Och nu har jag vågat gå över till en helt plain skrivbok. Eftersom jag är så inrutad på att skriva varje dag pallar jag hålla den vid liv, annars brukar det vara bäst att ha en bok med förtryckt datum så man känner sig lite tvungen att skriva. Sen under de två första åren måste man dra ihop lite viljestyrka och tvinga sig att skriva, annars slutar man ju efter en vecka.

Ungefär så som jag gjorde i mellanstadieåldern.


Heh ungefär såhär såg jag ut 2006 när jag började skriva. Så ni kanske förstår att det mest handlade om hur jag väntade på bussen till stallet.

Kommentarer

  • Sofia säger:

    Haha jag skrattade så mycket vid "-9grader svag bris mulet/halvklart" :P

    2012-04-10 | 11:27:58
    Bloggadress: http://greenshoes.blogg.se/

Kommentera inlägget här: