bloggenjosse

ge mig en garbo för två taubes

Kategori: Allmänt

Ohh! Har helt glömt att uppmärksamma detta, men motiven till de nya sedlarna har kommit!!

20 - Astrid Lindgren
50 - Evert Taube
100 - Greta Garbo
200 - Ingmar Bergman
500 - Birgit Nilsson
1000 - Dag Hammarsköld

Kommer ni ihåg att jag spånade lite om detta för typ ett två år sen?? Jag ville att Garbo skulle hamna på en lapp i allafall, ska se om jag hittar det inlägget...

Edit  (efter grävande i arkivet): Här!!

"(...)Frågan är bara vilka motiv det blir på de nya valörerna; någon känd svensk från 1900-talet blir det i alla fall. Med tanke på Selmas trygga 20a känns det kanske mysigt med Astrid Lindgen på något mynt eller någon sedel? Och på baksidan finns Emil och Pippi och alla dom där. Jag tänkte på August Strindberg, men han ser ju rätt läskig ut. Eventuellt kan man kanske leva med det eftersom han är en sådan inflytelserik författare. Andra kända och bra är väl Alfred Nobel, eller Greta Garbo kanske. Åh Greta Garbo tycker jag nog förresten! Det skulle bli awesome och alla skulle komma till Sverige bara för att få känna på Garbosedeln. En ny turistattraktion är född! (ni vet vem ni skickar creden till)
"
(från mars 2010)

Haha! Så blev det 100-lappen, och Astrid på tjugan. Sablars vilken spåtant jag är. Ska nog ta betalt för mina spåtolkningar och casha sweet money. Att jag placerade Garbo på 100-lappen till och med, herrejesus.

Tjugan och hundringen är nog de som ser bäst ut, Birgit Nilsson är på gränsen till overdoing tycker jag. Och sen var det synd att cornelis inte var svensk medborgare, han hade känts lite mer rätt än Evert Taube måste jag säga. Eller typ alfred nobel. Eller Per Gessle.

Det är också tråkigt att sedlarna är såpass euroinspirerade, hoppas att de blir mer genuina när de skrynklat till sig i nåns ficka eller allra helst, min plånbok.

Men Garbolappen var faktiskt väldigt bra. Så mycket vackrare bild än den jag hittade! Betalar hellre med två taubes eller en bergman för att slippa lämna fram garbo i kassan. Klassisk skönhet säger jag bara.

Här är alla :





Så blir nya hundralappen i sin helhet. Nu kan vi bara vänta tills 2015 då de typ ska "introduceras". Men nu ska jag sova.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: