bloggenjosse

jag versus biblioteket

Kategori: Allmänt

När jag var runt tio och fick röra mig lite på egen hand utanför huset brukade jag antingen hänga på bibblan i Mörby, bränna månadspengen på serietidningar i gamla stan eller åka till stallet. Bibblan var verkligen min hemvist! Jag kunde sitta där i timmar och och läsa, jag var bästis med alla bibliotikarier och lånade hem böcker stup i kvarten (mest hästböcker). Jag beställde till och med in böcker jag sett i katalogen men som inte fanns på bibblan, hehe. Dock var jag lite halvslarvig med återlämningstiden, jag och min tidsoptimism alltså.


Sen blev jag stor tjej och gick inte till töntiga bibliotek längre.


Och nu i månaden har jag för första gången på typ sju år eller så lånat en bok där! Eller två då. Det gick ju bra! Ända tills jag fick ett påminnelsemejl om att jag var sen att lämna in böckerna. Fan! Då måste man ju betala!


Nu i veckan när internet inte funkade var jag ju tvungen att pallra mig dit, så då passade jag på att ta några tjurar vid hornen, bla att försöka låna om mina böcker (som jag inte hunnit läsa) och sen fixa det där med skulden.


Bibliotikarier ser alltid sådär mormors/farmorssnälla ut, oftast glasögonprydda och rynkiga med kläder som ser lite ut att vara köpta i affären jag jobbade på förra sommaren, i alla fall åt det hållet. Jag tog på mig min bästa goodgirl-mask och förklarade att jag var sen med böckerna men jag ville låna om dem.
"Ja" knarrade bibliotikarien, "då ska vi se...ja 80 kronor blir det då!"
"Åh, 80 kronor.." sa jag och kämpade tappert med att behålla min goodgirl-mask. Jag fiskade upp min plånbok (Burberry) (ja jag vet att den är fejk) som för dagen var ovanligt tjock, och då menar jag inte pga kvitton.
"Om du inte har tillräckligt just nu kan du betala nästa gång du lämnar böckerna!"kvittrade bibliotikarien.
"Jamen det låter ju bra" sa jag lättat medan jag kämpade med att stänga plånboken och samtidigt hålla alla bångstyriga tjugolappar från att trilla ut på disken.


Ungefär där och då förstod jag varför jag slutade låna böcker på bibblan och ungefär då förstod jag att jag och bibliotek/låneställen inte riktigt har med varann att göra.


Så nu ska jag försöka traggla igenom Vilhelm Mobergs Utvandrarna resp Invandrarna och sen hoppas att skulden är strykt när jag återkommer på grund av julafton eller nåt.


Visst är 80 spänn kanske inte så sabla mycket men just nu ingår inga biblioteksskulder i min ekonomiska plan men där i maj kanske jag pallar ta några fler tjurhornstag. Hm.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: