bloggenjosse

dagen då jag lär mig en läxa

Kategori: Allmänt

Jag vaknade i tid i alla fall, även om jag hade gjort ganska mycket för att få ett par timmars sömn till. Men efter det fuckade allt upp sig.

Klockan var helt plötsligt fem i halv, då jag behövde dra (fattar iNTE hur det gick till, seriöst jag hade koll på klockan!!!) och jag blir stressad som fan, langar i allt i väskan och ska låsa dörren (!). Hittar inte nycklarna. Gräver i väskan ett par evigheter innan jag sliter upp dörren och letar igenom mitt rum. Vid det här laget har jag missat bussen och måste ta bilen. Går till badrummet. Nycklar på en hylla. Fan.

Bilen har tom tank förstås så jag måste tanka. Sen kör jag e18 och ska svänga av mot KistaC, det är stört lång kö och klockan är mycket. Tankar far runt i huvudet, måste fixa böcker till barna innan lektionen börjar och det är typ en kvart kvar....

Så jag bryter ut. I bussfilen. Och gasar lite finurligt på. Det är väl en tjugo meter kvar till bussfilen byts till bilfil, men när jag precis kommit in i bilfilen ser jag en focken polisbil bakom ett buskage och en polisman med grå mustasch ploppar upp som gubben i lådan. Det värsta är att han vinkar åt mig att svänga in.

Det blev en böter. För körning i bussfil. Det spelade ingen roll att jag lite ynkligt försökte vädja att jag bara körde "typ tjugo meter" i bussfilen, böter blev det. Tusen färska. En jävligt onödig tusing. Polismannen var rätt snäll, jag var mest rädd att kortet skulle ryka. Men han halvt skämtade lite vilket jag inte alls uppskattade i min stressade nervösa och jävligt eländiga situation. Jag svarade inte ens honom efter jag skrivit under boten utan satt med tomt huvud och bara stirrade rakt fram medan jag försökte samla mig.

Sedan fick jag som en smäll på käften en sjövild sjätteklass som tisdagspresent. En åtta i mitten som jag lyckades charma och en avslutande jättestökig sjundeklass.

Nu känns det ändå rätt lugnt med den där boten. Pappa betalar.

Nä, det gör ju förstås jag. Och det var en väldigt onödig bot som jag kunnat undvika på rätt många sätt, men jag får helt enkelt se det som en lärdom för framtida bilturer. Jag åker aldrig i bussfiler i vanliga fall (om jag inte befinner mig just på en buss) för att spara tid så det var så typiskt att det skulle ske just idag när jag bedömde det som lugnt.

Jag är nu i efterhand väldigt lättad att körkortet inte rök. För isåfall hade det varit en jävla massa pengar att betala senare. Gör om gör rätt!!!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: