bloggenjosse

"finns det en så finns det flera" ~ Maggio om svampplockning

Kategori: Fotografier

Äh! Vafan. Det blev ingen ridning. Efter att ha krånglat till mig en JÄVLIGT krånglig parkering +var sen till uppropet får jag beskedet att, nä, tanten jag skulle rida lektionen istället för var tydligen där för idag var en dag hon skulle ha. Men vafan! Jag var fett taggad ju! Så jag åkte hem direkt och gick till vattnet och tittade på solnedgången. Eller snarare, det sista av den. Jag är något av en sucker för skymningar och gryningar, så jag satt i typ trettio minuter även fast det var kallt och myggen stack och bara stirrade mot den alltmer duvblå himlen som en gång varit alldeles röd och rosa.

Sådana himlar påminner mig alltid om en barnbok -watchout, nu blir jag djup- som jag glömt namnet på men när jag letade nu i bokhyllan hittade jag den. Resan till Ugri-La-Brek. Redan när jag var typ fyra kunde jag nästan börja gråta till den för den var så vacker. Det är en bilderbok som handlar om två syskon som ska leta efter sin försvunna morfar (som jag när jag läste den nu förstod var död). Och det är en bild som är såååå fin, som påminner om alla skymningar i fjällen. Syskonen går över isen, det är kallt och deras näsor är röda. I horisonten är himlen rödblågul och där ligger landet de ska till. Åh det är en så himla fin bild verkligen. Av alla barnböcker är det förutom Pettson och AlfonsÅberg den här som jag minns bäst.

Missade det här


Fick det här

Kommentarer


Kommentera inlägget här: