bloggenjosse

so you ask for my opinion, well what is there to say?

Kategori: Allmänt

Jag älskar melodier och bra sångröster. Om jag gillar en låt är det i 98,22% av fallen melodin jag fallit för först, texten brukar komma i andra hand. Om texten är en fullträff gör inte det saken sämre!

Jag inspireras av duktiga sångare/sångerskor och håller så gott som varje dag på att öva mig i att bli bättre på att sjunga genom att apa efter deras stilar, sångsätt och teknik. Allt det där kanske är samma sak förresten. Men det blev en bra mening.

Sen måste man också inse sina begränsningar. Jag tycker förstås att Whitney Houston är en av de bästa sångerskorna som finns, men att belta ut som hon kan kommer jag aldrig klara av. Man får plocka där det går så att säga, i hennes fall i de lägre registrerna och då hon sjunger lite soul/jazz. Samma med Freddie Mercury, men oftast räcker det att man har såna fantastiska sångröster som ledstjärnor och sedan kanske man mer apar efter såna som är mer i ens liga. Även om man själv fortfarande är glad amatör som sniffar runt på gräsrotsnivåer.

Typ Adeles teknik brukar jag försöka härma med hennes frasering och andning. Men ju mer man "studerar" någons sätt att sjunga, ju svårare märker man att det är. När jag hörde henne de första gångerna tänkte jag att hon var rätt medioker, det ska erkännas. Fast det tar jag förstås tillbaka såhär efteråt.

Andra sångare/sångerskor jag brukar lyssna och lära av är Kelly Clarkson, Don Henley, Marie Fredriksson, Edith Backlund, Marvin Gaye, Amy Winehouse, Snövit och Nicki Minaj. Med den sista kanske jag skämtade lite. Men man kan inte säga att jag inte siktar högt med den här skaran alltså!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: