bloggenjosse

angående min bebis

Kategori: Allmänt

Någonting är fel på min bebis aka mp3n. Ni vet den jag köpte innan jul, 8 gb etc. Inte den låga ljudnivån, det vänjer man sig vid rätt lätt. Utan den kan fan inte konsten att shuffla. Trots att jag har 1800 låtar inlagda kan den fan inte komma på någon annan låt än den låten den spelade tre låtar innan. "Hmm vilken ska jag slumpa fram nu? Öe....äääää....eeeeff.....äh jag kör Adele igen".

Tänkte vara lite matematiskt lagd nu och göra en kort undersökning. Jag nollställer mp3n, sen slumpar jag fram tio låtar i två omgångar och jämför låtspridningen! Ni får förstås medverka eller i alla fall skåda resultatet. Jag gör en labrapport helt enkelt.

Rubrik: är min mp3 dum i huvudet?

Syfte: Ta reda på om samma låtar förekommer oftare än andra

Teori: Jag har 1762 låtar på mp3n. En mp3(spelare) är en liten bärbar musikspelare, just min (sandisk 8GB) har en shufflefunktion som innebär att låtar slumpas fram i blandad ordning hursomhelst. Jag har rätt många olika artister inlagda så det är alltså inte bara Adele som figurerar med sina 1762 låtskatter.

Hypotes: Jag tror vissa låtar förekommer mer frekvent än andra låtar. Jag har även en icke bevisad misstanke om att vissa låtar raderats utan anledning av redan nämnde maskin.

Materiel: Mp3spelare, mig själv

Metod: Jag sitter framför datorn, och klickar sedan igenom tio låtar från min mp3 användandes av shufflefunktionen. Efter tio låtar nollställer jag mp3n (startar om den) så den slumpar fram tio nya låtar vilket alltså blir omgång två. Sedan blir det en omgång tre. Bara för att få en realistisk bild. Resultatet antecknas ivrigt i bloggen.

Resultat:

Omgång 1
- Sugarplum Fairy/Sweet Jackie
- Bryan Adams/Please Forgive Me
- Queen/My Fairy King
- Marie Fredriksson/Om Du Såg Mig Nu
- Red Hot Chili Peppers/Give It Away Now
- Peter Bjorn and John/Nothing To Worry About
- Oasis/Wonderwall
- Judy Garland&Gene Kelly/You Wonderful You
- Veronica Maggio/Finns Det En Så Finns Det Flera
- Blondie/Maria

Omgång 2
- Coldplay/The Hardest Part
- Simon&Garfunkel/The Sound of Silence
- Good Charlotte/I Just Wanna Live
- Anna Ternheim/Girl Laying Down
- Whitney Houston/How Will I Know
- Suede/Trash
- First Aid Kit/Hard Believer
- Orup/M.B
- Goo Goo Dolls/Iris
- Staffan Hellstrand/Fanfar

Omgång 3
- Kent/Om Du Var Här
- Cecilia Vennersten/Det Vackraste
- Journey/Faithfully
- The Cure/Just Like Heaven
- Christina Aguilera/Ain't No Other Man
- Jimi Hendrix/Have You Ever Been(to Electric Ladyland)
- Snook/Mr Cool
- Eurythmics/Sweet Dreams
- The Killers/Somebody Told Me
- Beatles/Something

Diskussion&Slutsats: Medan jag gjorde undersökningen kom jag att tänka på att egentligen måste jag ha massa omgångar för att ni ska hänga med, de flesta låtar har jag hört ofta på sistone men jag tycker ändå mp3n ansträngde sig extra mycket och faktiskt tog sig i kragen nu när den fick figurera på bloggen. Eftersom ni inte använder den så ofta som jag gör märker ni ju inte att jag hört Maggio ofta på sistone eller Staffan Hellstrand men inte just i dessa omgångar alltså. Jag tror det kan vara något fel på den som gör att den slumpar fram vissa artister/låtar extra ofta. Även om det inte märks i min undersökning!

Källor: ok seriöst

Kommentarer

  • Sofia säger:

    Hahaha kan du inte börja överväga seriös forskning i det här ämnet? I'd read it!

    2012-02-17 | 14:06:42
    Bloggadress: http://greenshoes.blogg.se/

Kommentera inlägget här: