bloggenjosse

Ego sum Veritas, Via, Vita

Kategori: Allmänt

Ni besöker ju den här bloggen för att läsa om mig och mitt liv. Det är därför bloggen existerar och det är det roligaste jag vet att skriva om (mig själv alltså).

Dock ska jag frångå min egocentriska princip för ett ögonblick genom att skriva om...något annat än mig! Som dock i slutändan berör mig, men det är ju en annan sak.

Kommer ni ihåg förra våren? Ja eller det jag minns var ju mestadels leriga hästar och långa sandstränder, men i mindre utvecklade demokratier/diktaturer rasade ju den arabiska våren med revolutioner, maktskiften och demonstrationer i mellanöstern/arabiska regionen typ Tunisien Egypten Libyen osv.

Har ni då tänkt på det som sker nu? Med alla nya lagar som ACTA (som bla Sverige, dock vet man inte exakt VEM, skrivit under), SOPA/PIPA som ska reglera anonymiteten på internet och upphovsrättigheter på ett sätt som är går helt emot gällande yttrandefrihet. SOPA/PIPAförslaget lades ner sedan bla Wikipedia hotat med att stänga ner sin webbplats men med tanke på hur man försöker likrikta privatpersoner att enbart bli blinda konsumenter som inte ifrågasätter eller går mot strömmen tidigare känns det som att detta bara är början på makthavares kamp mot folkets fria vilja. 

Google försöker redan kartlägga allt man gör genom att (om man använder deras produkter dvs vilket är rätt svårt att undvika då de äger typ halva internet osv) koppla samman sina sidor/produkter/tjänster vilket gör att ens anonymitet på internet minskas drastiskt. Samma sak gäller med facebook som vill att man ska redovisa hela sin livshistoria via deras nya timeline-wall och på så vis rota fast sin användare på sidan så det känns som att facebook är något obligatoriskt verktyg. Och egentligen börjar det snart bli det. Allt fler företag använder sig av facebook för att synas, man ska checka in sig på restauranger/affärer/whatever för att få rabatt och för att man ska anmäla sig till olika events eller jobb eller vad det kan vara måste man dela detta med resten av sin vänskara och uppenbarligen några tusen till om man har de inställningarna till sin användare. Fortfarande är det på en rätt basic nivå, alltså det är inte så drastiska tilltag men tror ni man kommer stoppa här? Utvecklingen tuffar på framåt, med lite likheter från typ metropolis och det känns som att det inte dröjer länge innan ordet anonymitet endast existerar i historieböckerna.

Går ACTA igenom kommer dessa lagar träda i kraft;

• Göra det staffbart att använda VPN och andra anonymitetstjänster.
• Ger IP-lobbyn möjlighet att tvinga staten att genomföra propagandakampanjer å deras vägnar.

• Ger IP-lobbyn möjlighet att tvinga internetleverantörer att blockera sidor de tycker går emot deras intressen.
• Ger IP-lobbyn möjlighet att tvinga internetleverantörer att stänga av internet för användare de anklagar för brott mot upphovsrättslagen.
• Ger IP-lobbyn möjlighet att stämma internetleverantörer för brott deras kunder anklagas för.
• Ger IP-lobbyn möjlighet att beställa husrannsakan och personuppgifter av individer utan att gå genom en domstol.
• Ger tullen rätt att söka igenom ditt bagage efter piratkopierat material, tex musik på din dator, Mp3-spelare eller telefon.

Jag håller med om grundtanken att värna för upphovsrättslagen, men när man försöker inkräkta på privatpersoners anonymitet och helt ta bort ens möjlighet att dela information på något sätt (som man inte använder mer än att endast ta del av) går det för långt.

Okej, jag är inte särskilt insatt i dessa typer av lagar och regler men jag ska försöka läsa på lite för jag tycker sådana här frågor är viktiga! Visserligen tror jag inte motståndet avstannat i ickedemokratiska länder men i år känns det som det samtidigt i västvärlden blir en slags internetrevolution, då kunskap väcks hos människorna i i-länder som börjar göra motstånd till deras regeringar som i det tysta fattar lagar som trycker ner och gör allt för att minska människors rätt till yttrandefrihet. Cybervåren kanske? Har ni något mer catchy namn? Någon som vill trycka t-shirts?

Se den här videon som förklarar ACTA bättre än vad jag gjorde.




Phu! Nu kommer det dröja länge innan jag skriver om något annat än just mig själv.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: