bloggenjosse

Berny Blue

Kategori: Allmänt

Hm. Seg idag igen. Berodde mycket på att jag la mig fyra igår efter att ha först sett dokumentären om Berny Pålsson (som skrev vingklippt ängel osv) och sedan plöjt igenom tråden på flashback om henne vilken låg på 130+ sidor. Jag vet inte vad jag ska tycka om henne. När jag läste boken var hon jobbig som aldrig tog emot hjälpen som fanns mitt framför näsan på henne, när jag såg dokumentären tyckte jag hon ändå lyckades ge ett moget intryck och när jag började läsa flashbacktråden blev jag irriterad på henne eftersom hon (nu vet jag inte sanningshalten där men) tydligen manipulerat, ljugit och bedragit många av sina vänner, psykvården med personal, sin pojkvän och även sina läsare.

För enligt ryktena/inläggen på fb hade hon narcissistiska drag och bla ljög om att hon var nykter/ren från drogerna medan hon i söp/knaprade piller varje dag. Efter att dokumentären gjorts (runt 2008) började hon med heroinmissbruk vilket ledde till att hon blev hemlös under 2011 tror jag och levde som vilken parkalkis som helst på gatan. Tror hon har fått något tillfälligt hem eller börjat gå på avgiftning, ska fortsätta kolla lite.

Men det är en väldigt fascinerande historia! För det första förstår jag inte hur hon ens fick/kom på tanken att skriva en bok, speciellt som hon fortfarande mådde dåligt. Kändisskapet var knappast en välgörande historia för henne. Sen blev hon en hyllad hjältinna bland de som själva mådde dåligt/befann sig i ungefär samma sits som henne. På ett par år raserades detta och hon blev bortglömd och bland de som fortfarande kom ihåg henne var hon hatad och smutskastad. En tragisk historia som mynnade ut i ett sorgligt levnadsöde, fortfarande pågående live n direct.

Kommentarer

  • M säger:

    Är något konstigt kanske med min dator då både bakgrund och text är helt svart.



    Hur som haver, stötte på den här Berny idag när jag satt och googlade på en annan sak och har just sett dokumnetären. Ser genom lite googling att hon umgås i kretsar där jag känner folk och blev ännu mer intressant. Men känner som du att man blir nyfiken och ja, jag undrar också hur bokidén kom upp och hur hon lyckades genomföra det. Kanske är det så att man under drogpåverkan kan bli väldigt kreativ, i vissa fall... men känns som hon måste vara naturligt språkligt begåvad eller så gick hon i skolan med toppbetyg i svenska samtidigt som hon knarkade finns väl sådana fall också. Vore intressant med en uppföljare. Förstått att hon levt på gatan och att hennes kille (inte han i filmen) som var knarkare dog för ett tag sedan. Oavsett, väcker många funderingar det här. Glorifiering tycker jag då inte det är, som jag sett att vissa påstått.

    2012-03-28 | 00:29:24

Kommentera inlägget här: