bloggenjosse

mina försök att kontrollera pengar

Kategori: Allmänt

Haha fyfan vad kul. Jag har ju alltid varit en sån som tycker är pengar är sånt man använder, så jag fick en skrivbok med katter på av mamma när jag var elva bast, med den prydliga titeln "KASSABOK". Nu skulle det minsann bli en spara av mig!!

Det började bra, jag hade rätt ok ekonomi. Månadspengen rullade in som den skulle, ibland kom tandfén osv. Utgifterna blev en bussremsa varje kvartal eller så samt om marcus snott en femma då och då. Tyvärr är sån bokföring inte riktigt min grej, så jag slutade efter tre månader.

2005 återupptog jag kassaboken, och nu hade jag blivit hästtjej så nya rubriken var "besparing till häst" och sedan under en påminnelse; "av månadspeng går hundra kronor till häst!". Kapitalet var väl ingenting att hurra för, 247,50 men ambitionen var det inget fel på! Dock fuckade allting upp sig på engång. En månad senare låg jag på 175:- och de få intäkterna hade varit typ ""hittat" tio kr". Jag satte även upp lite långsiktiga mål, och längst ner på sidan stod det såhär; "Mål inför sommarlovet: 5000:- 1200:- 1000:-" Haha, vet inte vad som hände med den där tusingen men den räckte väl till en hov på pållen ungefär.

2008 blev mitt sista försök att leka duktig, vilket blev en riktigt tragisk läsning. Inledde starkt med ett saldo på 979:-, typ en vecka senare hade jag 4,50 kvar varav det under perioden var noll intäkter men desto fler utgifter! Mestadels tror jag var fickpengar på nån resa men av min redovisning visar att jag BARA köpt mat/mellis för slantarna matvrak som man är!

Efter det har jag gett upp och ger mig helt hän åt pengarnas makt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: