bloggenjosse

ta dig i din jävla krage

Kategori: Allmänt

Här följer ett förvirrat inlägg;

Åååååh gud jag är så trött på mig själv. Här sitter jag och fläskar och tänker öööh palla jobba imorrn öööh nä jag känner mig kanske lite sjuk?! öööhhhh.

Sen läser jag en tråd på flashback om att 1/5 av alla niondeklassare i Sverige inte får godkänt i matte. "Skandal!!" tänker jag medan jag kvickt förtränger mina egna resultat för inte alls länge sen. Och vad beror detta på? Politikerna, datorer som tar över handskriften (man skriver som en apa och är inne på fb och onlinespel istället för skoluppgifter, har jag varit med om många gånger som vikarie), invandrare, dåliga lärare, dåliga föräldrar, ökad sexism i samhället (typ att alla tjejer sitter och leker horor stället för att plugga. Och killarna pimps), mobilanvändning i skolan, slöa ungdomar, inte tillräcklig tid i skolan, bögarna osv.

Jag blir banne mig frustrerad! Jag vet ju själv hur det är i grundskolan fortfarande tack vare mitt lärarvikariat, det är stökigt alltså! Skolan har extremt låg status, inte bara jobbet som lärare (vilket gör att det är cymbalapor tillslut som undervisar) utan även själva grejen att gå till skolan. Frånvaron ökar maximalt, skoluppgifter struntar man helt i och undervisningsnivån sjunker mer och mer. Tydligen (källa:flashback) är kinesers sjätteklassare på samma nivå i matte som sveriges niondeklassare. Asiater med sin militärdisciplin går om västvärlden i utbildning och pumpar ur högutbildade experter och forskare på alla sorters områden. I u-länder jobbar barnen extra för att få en chans till en skolgång, där är det en dröm att få gå i skolan medan vi i väst är så bortskämda att vi utan en riktig skolgång kan klara oss rätt okej ändå tack vare välbärgat samhälle.

Så jag sitter där och panikar lite och undrar om jag ska förhöra Freddie ett par gånger till på multiplikationstabellen. Men det är lätt att vara både efterklok och sätta sig över andra. Man får helt enkelt göra en reality check (mitt nya favoritord from idag, på delad förstaplats med 'uppenbarligen'. Har inte använt de orden på bloggen så ofta men Camilla kommer dragandes med silvertejp typ varje gång det slinker ur min mun. Uppenbarligen) och rannsaka sig själv, och det gjorde jag. Och visst var jag inte guds bästa barn! Visst har jag hatat skolan och struntat helt i lektioner/vissa läxor och så vidare, dels för att jag kunde och för att det alltid är lättast och bekvämast.

Och när jag läser arga inlägg på flashbacktråden om att matten i nian är på iq-bananfluge-nivå och att det oftast handlar om att man måste lägga ner lite energi själv tar jag åt mig. För jag la inte ner nån energi alls nästan på matten. Matten var dum och därför var det ingen mening att försöka ens. Mycket skönare att typ blogga och skriva skitinlägg än att traggla derivata som jag ändå inte fattade. Men inget kommer gratis, nånstans måste nån ställa upp och man måste slita för att komma nånvart. Skolan är tuff och jobbig som fan men när man klarar det antar jag att det är värt det. 

Åh jag känner typ lite att jag vill gå om skolan. Hehe. Jag har dagar ibland då jag saknar själva gemenskapen och tillhörigheten men jag har aldrig känt som nu att jag vill slita lite. Det är ungefär som när man sitter och degar framför datorn hela dagen och kollar bilder/läser om folk som gör saker och sportar och hurtar runt. Fan vad man vill springa röven av sig då!! Men när det väl kommer till kritan kan man lika gärna ta det imorrn eller så "för just idag är jag så himla trött". 

För övrigt ska jag ut och springa imorgon på morgonen. Så jag borde sova nu. Men jag är för lat. Jag hatar att jag är så bekväm och lat av mig, jag vill kämpa lite känner jag! Men det är jobbigt när det funkar utan kämpandet, speciellt om man är nöjd som det är. 

För övrigt #2 så ritar jag nu av Elsa Hosk. Jag har ju snöat in mig på modeller och min leopard ligger i träda för tillfället. För att inte tala om Lady Gaga, shit, hon har ju sovit sen 2009 tror jag! Tog jag bara tag i mig själv och fixade klart bilden skulle det vara bra men jag är så satans dålig på att avsluta saker. Åhh. Elsa Hosk är förresten från mitt postkvarter Bromma, den görlen går ju Victoria's Secret nu och är deras ansikte utåt mm. Undrar hur mycket hennes gener fixade och hur mycket hon fått kämpa? Vissa blir söndagsbarn och för andra tar helgen aldrig slut. Imorrn kör vi igen.



Kämpe?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: