bloggenjosse

musiken råder, ej tyst det är i klassen, TYST I KLASSEN

Kategori: Allmänt

Jag har ju fått långt uppdrag för vre nu, så varje måndag och fredag är jag hurtig musikfröken på hjulstaskolan och sjunger jullåtar med sån frenesi att tomten definitivt kommer ge mig a special something till jul!! 
 
I fredags som var första dagen gick det rätt dåligt. Det är bara lågstadie, och under sista lektionen med treorna gick TJUGO minuter åt att ta närvaro. Fyfan vilken jävla cirkus det var. Jag står där, försöker så gott jag kan (som jag lärt mig) att inte höja rösten mer än nödvändigt vilket jag dock måste göra eftersom barnen skriker och snackar så det står härliga till. Tror tjejerna var nästan värst faktiskt. Halva klassen var kvar när det var tio minuter kvar eftersom jag skickat ut en fjärdedel och sista fjärdedelen hade försvunnit nånstans. Tre tjejer var kvar i salen efter lektionen och gömde sig bakom instrument/gardiner/övrigt och när jag fått ut en unge sprang de andra två skrattandes iväg och slog på instrument medan unge nr 3 kom in tillbaka och gömde sig igen. Ååhh!!! Jag högg tag i två av dem och gav dem världens utskällning eftersom jag då var så himla trött efter att hjärnan manglat julsånger i fem timmar under kaosartade förhållanden. 
 
Idag kom jag till skolan med lite taggigare attityd och inställningen "beredd på det värsta". Det var också bara tre lektioner. Och titta, det gick mycket bättre! Andra klasser visserligen men ändå! 
 
Sen var det lite konstigt eftersom mitt uppdrag är att lära ut julsånger (för en eventuell julshow? Luciatåg? Avslutning? Ingen som vet) och efter ett kort möte på hjärnkontoret frågade jag sista klassen: "Hur många här firar jul egentligen?". En kille av arton barn räckte upp handen. Hehe. Så jag får helt enkelt utgå från alla typ "jul är kul"-sånger. 
 
Men sen blev jag rätt, eller snarare väldigt, irriterad på en kaxig pöjk som för det första kom tio minuter för sent, vägrade ta av sig sin mössa bara för principen att han inte ville lyda mig och sen gick runt och puttade på alla som gjorde "fel" enligt honom och agerade allmän ordningspolis. Det mest irriterande var när han, när vi skulle sjunga, sa till alla killar att hålla för öronen och inte sjunga. Men! Jag förstår verkligen om många av barnen kom från andra kulturer eller hade andra religioner, vilket jag också gjorde klart för dem i början av lektionen ("man ska respektera varann, yo") men nu hade jag inte valt bereden väg för herran utan en så oskyldig låt som midnatt råder. Tipp tapp liksom. Nähä. Men jag hamrade på min gitarr (som förövrigt saknade en E-sträng när jag råkat poppa den i fredags när jag skulle stämma gitarrhelvetet, det var enda fungerande gitarren som fanns att tillgå) och ylade med de andra som tipp-tappade i högan sky. 
 
Får se hur det går resten av perioden då! Känner mig lite mer inkörd på vad jag ska göra i alla fall så treorna från i fredags ska inte få det nådigt nästa gång!!
 
Dom var jättesöta annars måste jag tillägga. Sista tvåan idag alltså. Eller egentligen alla klasser idag. Efter sista lektionen kom några fram och gav mig världens kram, jag tolkade det som "woho vår idol" men det kanske var mer tröstekramar hehe. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: