bloggenjosse

Zlatan lär mig läsa

Kategori: Allmänt

Nu har jag läst ut Zlatanboken. Fan vad bra den var. I början störde jag mig ganska mycket på hans "fuck svennar&sverige"-attityd, men vet inte, antingen så jämnade det ut sig lite senare eller så vande jag mig eller så var det bara att jag fick lite bättre förståelse i hans resonemang. Medan jag läste boken blev jag sjukt inspirerad. När tuben stannat och jag var tvungen att slå igen boken och gå till dit jag skulle hade jag liksom ett annat schvung i steget. Lite mer ihopböjd, gick lite mer bredbent och mer tjurnackat. "ah stirra ni ba föfan, här kommer guzzen från orten" tänkte jag för mig själv och spottade lite osäkert i marken. 
 
En fin bokupplevelse i alla fall. Ska läsa den för Freddie nu. Eller jag börjar att läsa första kapitlet så får vi se hur mycket hon fattar och ifall hon vill höra mer. Jag förvarnade henne att det var rätt mycket svärord; "men det gör ju ingenting, du vet ju att man inte får svära". "Nä då kommer man inte till himlen!". Nä precis. 
 
Men nu har mitt bokintresse vaknat. Jag har sett mig som så satans obildad ett rätt långt tag nu. När jag pratar känns det som att jag har ungefär 50 ord i mitt ordförråd och inte är det så mycket bättre när jag skriver. Min kreativitet och fantasi har somnat in lite och innan jag läste Zlatanboken hade jag glömt hur det var att få panik över att det bara var tjugo sidor kvar i en bok eller när man ser att klockan är jättemycket och man måste egentligen sova "men jag bara MÅSTE få veta hur boken slutar!!!!". 
 
Så till min resa nu ska jag läsa mer än vad jag gjorde under hela 2012. Vilket inte lär bli så svårt då jag under 2012 läste en (1) bok. Och på många hostels brukar det finnas svenska eller engelska böcker man kan byta sig till så jag ska damma av mitt gamla bokjag från mellan- och högstadiet och bli en bokmal igen!
 
Fick samma ryck när det gällde film, men det har jag iochförsig haft ett tag nu (minns min filmlista jag skulle göra? SKriva ner ALLA titlar jag inte sett från boken "1001 filmer du måste se innan du dör". Eftersom jag sett ungefär två filmer innan femtiotalet hade jag skrivkramp på a4sida 16, och då var jag ändå bara på typ 1967). Så jag betade idag av de svenska klassikerna Bröllopsfotografen och Säg att du älskar mig, tillgängliga på netflix. Båda i princip lika dåliga. Skämskudden blev utbränd efter halva Säg att du älskar mig. Min filmfrenesi gäller dock numera lite nyare filmer. Har inte sett alls många av alla nya hyllade filmer; The Artist, Tinker Tailor Soldier Spy, Hobbiten, Searching for Sugar Man....
 
Utifrån sfbios interna ryggdunkarblaska gör jag härmed en lista över årets filmer jag vill se om man utgår från titlarna eftersom jag inte har så mycket mer info om många av dem;
 
Okej jag har tydligen slängt sf's interna ryggdunkarblaska. Fan. Jag skulle ju spara den till bloggen!! Tydligen var det rätt lång tid sedan jag kom på det här inlägget. Lånar wikipedia istället;
 
- Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (ska läsa bokjäveln först)
- Hobbiten
- Paranormal 5
 
Nä listan lät mer utförlig från sf's tidning. Jahaja. Nyinspelningen av Carrie vill jag nog inte se, den var så fantastisk ryslig i originaltappning så jag tror jag lämnar den där. 
 
 
författare zlatan breee

Kommentarer


Kommentera inlägget här: