bloggenjosse

tryck bara på submit så är du klar! :-)

Kategori: Allmänt

Man kan ju tro att det är en liten sak att svänga förbi en ambassad,
 
langa fram ett schysst pass och lite papper
 
och winka lite med ena ögat
 
Jag sitter i ett berg av papper med alla möjliga dokument och rules, regulations, sir/madam och how do you do?
 
gAhh.
 
Bara att boka en tid på ambassaden är ett jävla helvete. Speciellt som man gör det via min laptop som visserligen varit till stor fördel för mig (eftersom man nu kan surfa normalt utan längre väntetider) men det blir rätt lätt att jag klickar fel någonstans så VeryImportantInformation helt plötsligt försvinner ut i cyberspace utan någon som helst
möjlighet för mig att ctrl-z:a det tillbaka. 
 
Att boka en tid på ambassaden innebär att man ska fylla i ett tjugosidigt häfte online där man listar typ all information om sig själv, som sedan kröns av ett visumfoto som ska uppfylla relativt snäva ambassadregler. Därefter kan man på nåder få signa in (efter en allsköns procedur av säkerhetsfrågor) för att försöka snatcha en appointment. Oftast finns inte ens tider tillgängliga förrän påsk nästa år, om man inte kollar vissa klockslag typ 05.00 eller så. 
 
Det bästa är när man lyckats omboka sin tid (och för fjärde gången måste mejla ambassaden att jag behöver mitt confirmation ID igeen för jag råkade klicka på nån konstig länk så allt försvann??) från typ dagen innan avfärd till imorgon, och sedan inser att man missat massa information som ska vara avklarat innan appointment på ambassaden TYP att betala ambassaden på en bank för att få stämpel&originalkvitto (nehej då, onlinebetalning går inte för sig), man måste ha fixat ett personbevis från skatteverket och man ska ha kontoutdrag från sin bank (hoppas jag inte köpt något läskigt senaste månaden) (jag undrar iofs vad de säger när de ser 15/9 - torkad mango 100kr, 17/9 - torkad mango 100kr, 21/9 - torkad mango 100 kr..). 
 
Hursomhaver. Bara 21 dagar kvar tills jag är i USA. Vilket gör det till tre veckor exakt. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: